Na wstępie
Poradnik ten pisany był pierwotnie pod wersję 1.13 i aktualizowany pod nowsze (aktualnie 1.18.1), część rzeczy może występować w starszych wersjach, część nie a jeszcze inna część może zostać wyrzucona w nowszych.
Przedstawione metody mają na celu zwiększenie wydajności serwera nie psując przy tym rozgrywki.
Wygeneruj całą mapę.
W przypadku serwerów Survival wygenerowanie całej mapy na początku jest rozwiązaniem idealnym. Serwer nie będzie obciążony generowaniem mapy w trakcie gry co powinno znacząco zmniejszyć lagi.
W przypadku wersji starszych niż 1.15:
- Pobierz plugin WorldBorder (https://www.spigotmc.org/resources/worldborder.60905/)
- Ustal limit mapy, możesz go później zwiększyć
- Wpisz /wb fill
- Poczekaj.
W przypadku wersji 1.15 do 1.17:
- Pobierz plugin Chunkmaster (link poniżej)
- Skorzystaj z poleceń:
- /chm generate MAPA KRATKI (gdzie MAPA to nazwa swiata np. world, a kratki to ilość kratek od jej środka, gdy nie podasz kratek zostanie wygenerowana mapa od środka do borderu mapy)
- /chm resume (lub po prostu upewnij się że na serwerze nikogo nie będzie - włącznie z tobą)
File
Plugin pozwalający na wygenerowanie (pregen) mapy.
artur9010
June 1, 2022 at 16:20
W przypadku wersji 1.18 lub nowszych:
- Pobierz plugin Chunky
- Podążaj za instrukcjami na stronie pluginu
Zmień silnik serwera
W wielu przypadkach pomaga po prostu zmiana silnika serwerowego. Generalnie unikamy Craftbukkita. Jeżeli to możliwe wgrywamy Tuinity, jeżeli nie to Paper a jeżeli też nie to to bierzemy Spigota.
Jeżeli korzystasz z hostingu Craftserve.pl, opcja wyboru zarówno Papera jak i Tuinity znajduje się w ustawieniach serwera (Ustawienia -> Silnik -> zakładka "Spigot - alternatywne wersje")
Serwery z oferty Grass nie mają dostępu do tej zakładki, w tym przypadku należy wybrać Spigota
Dograj optymalizujące działanie mobków (1.14+)
Minecraft od strony kodowej jest grą upośledzoną, śledzenie zarówno zwykłych mobów jak i osadników przez grę powoduje ogromne lagi.
Instalacja tych dwóch poniższych wtyczek powinna poprawić sytuację:
- JEŻELI KORZYSTASZ Z PAPERA, NIE WGRYWAJ TEGO - EntityTrackerFixer - https://www.spigotmc.org/resources/enti…tick-lag.70902/
- Villager Optimiser- https://www.spigotmc.org/resources/vill…2-1-16-1.68517/
Dodatkowo możesz całkowicie zablokować tworzenie ogromnych farm kurczaków prostym pluginem - [1.16.1] ChickenLimiter - prosty plugin likwidujący ogromne farmy kurczaków
Dynamiczny view distance (1.14+)
Jeżeli serwer zaczyna lagować przy określonej liczbie osób, warto doinstalować plugin ViewDistanceTweaks (https://www.spigotmc.org/resources/view…-14-1-16.75164/), optymalizuje on ilość chunków wysyłanych do graczy i w miarę dynamicznie zmienia te wartości w zależności od obciążenia serwera i ilości graczy.
Jeżeli grasz na wersji 1.16.5 lub nowszej, możesz olać resztę wątku i pobrać gotowe pliki konfiguracyjne:
Wersje 1.16 i 1.17:
File
Zoptymalizowane pliki konfiguracyjne serwera
artur9010
July 16, 2023 at 20:19
Wersja 1.18 i nowsze:
File
Zoptymalizowana paczka głównych plików konfiguracyjnych serwera Minecraft (bukkit.yml, spigot.yml, paper.yml) dla wersji Paper 1.18.1.
artur9010
February 6, 2022 at 10:15
Pomogło? Machnij post pod tym tematem
Zablokuj spawn nietoperzy oraz ryb w wodzie
Przejdź do pliku bukkit.yml
i zmień wartości ambient-spawns
oraz water-ambient-spawns
w sekcji ticks-per
na 0
. Wyłączy to całkowicie spawn tych mobów.
Konfiguracja serwera - plik server.properties
view-distance
Domyślnie: 10
Optymalnie: 4-6
Wpływ na wydajność: Ogromny
Minimalnie zmniejszy to zakres renderowanego świata, ale polepszy przy tym wydajność.
Konfiguracja serwera - plik bukkit.yml
Optymalnie ustawienie spawn-limits
(Wpływ na wydajność: Dość spory)
spawn-limits:
ambient: 1
animals: 8
monsters: 40
water-ambient: 0
water-animals: 0
Optymalnie ustawienie ticks-per
(Wpływ na wydajność: Dość spory)
ticks-per:
ambient-spawns: 20
animal-spawns: 500
autosave: 6000
monster-spawns: 8
water-ambient-spawns: 20
water-spawns: 8
Pozostałe ustawienia w pliku bukkit.yml
chunk-gc
Domyślnie: period-in-ticks:600, load-threshold:0
Optymalnie: period-in-ticks:400, load-threshold:300
Wpływ na wydajność: Średni
Konfiguracja serwera - plik spigot.yml
save-user-cache-on-stop-only
Domyślnie: false
Optymalnie: true
Wpływ na wydajność: Zależy od sytuacji
Uwaga: włączając save-user-cache-on-stop-only narażasz się na utratę danych o graczach w przypadku crasha serwera.
mob-spawn-range
Domyślnie: 8
Optymalnie: 6
Wpływ na wydajność: Niewielki
entity-activation-range
Domyślnie: animals:32, monsters:32, misc:16
Optymalnie: animals:24, monsters:24, misc:12
Wpływ na wydajność: Niewielki
Ustawienie te reguluje odległość w jakiej moby zaczną "bardziej żyć".
merge-radius
Domyślnie: item:2.5, exp:3.0
Optymalnie: item:4.0, exp:6.0
Wpływ na wydajność: Wysoki
nerf-spawner-mobs
Domyślnie: false
Optymalnie: true
Wpływ na wydajność: Wysoki
Uwaga: włączając te ustawienie, pozbawiasz moby wychodzące z mob spawnerów jakiejkolwiek inteligencji :)
item-despawn-rate
Domyślnie: 6000 (5 minut)
Optymalnie: mniej? może 3000
Wpływ na wydajność: Średni
Ustawienie te określa jak szybko znikają przedmioty z ziemi
arrow-despawn-rate
Domyślnie: 1200 (minuta)
Optymalnie: 300 (15 sekund)
Wpływ na wydajność: Niewielki
Ustawienie te określa jak szybko znikają wystrzelone strzały
Wyświetl więcej
Konfiguracja serwera - plik paper.yml
W przypadku wersji 1.19 i nowszych - pliki te zostały przeniesione do folderu config
max-auto-save-chunks-per-tick (1.14)
Domyślnie: 24
Optymalnie: 6
Wpływ na wydajność: Ogromny
Ustawienie te określa jak dużo chunków serwer może zapisać w ciągu jednego ticka. Wersje powyżej 1.13 mają średnio wydajny zapis mapy, więc zmniejszenie tego ustawienia powinno znacząco poprawić wydajność serwera.
optimize-explosions
Domyślnie: false
Optymalnie: true
Wpływ na wydajność: Niewielki
mob-spawner-tick-rate
Domyślnie: 1
Optymalnie: 2
Wpływ na wydajność: Niewielki
Ustawienie te reguluje jak często "ogarniane są" spawnery. Większa wartość = rzadziej.
disable-chest-cat-detection
Domyślnie: false
Optymalnie: true
Wpływ na wydajność: Niewielki
Wyłączenie tego pozbawia koty możliwość siadania na skrzynkach, można zostawić ale pytanie czy naprawdę potrzebujemy siadających kotków?
container-update-tick-rate
Domyślnie: 1
Optymalnie: 2-3
Wpływ na wydajność: Niewielki
Ustawienie te reguluje jak często sprawdzane są skrzynki przez serwer. Większa wartość = rzadziej, mniej lagow.
fire-physics-event-for-redstone
Domyślnie: true
Optymalnie: false
Wpływ na wydajność: Niewielki
Ustawienie te blokuje wywoływanie eventu BlockPhycicsEvent przez redstone. Może pomóc na lagi ale może też napsuć pluginy, uważać z tym :)
max-entity-collisions
Domyślnie: 8
Optymalnie: 2
Wpływ na wydajność: Niewielki
grass-spread-tick-rate
Domyślnie: 1
Optymalnie: 2-4
Wpływ na wydajność: Średni
Ustawienie te reguluje jak często rozrasta się trawa. Na survivalach można zwiększyć tę wartość, na skyblockach będzie za to psuć rozgrywkę. (więcej = rzadziej)
despawn-ranges
Domyślnie: soft: 32, hard: 128
Optymalnie: soft: 28, hard: 96
Wpływ na wydajność: Średni
Ustawienie te reguluje jak daleko muszą znajdywać się moby by znikały.
hopper.disable-move-event
Domyślnie: false
Optymalnie: true
Wpływ na wydajność: Wysoki
Ustawienie te określa czy hoppery mają wywoływać event przeniesienia przedmiotu z hoppera do innego klocka. Jeśli masz jakikolwiek plugin korzystający z InventoryMoveItemEvent to nie zmieniaj tego. Jeśli nie wiesz to też nie ruszaj.
non-player-arrow-despawn-rate
Domyślnie: -1 (arrow-despawn-rate z spigot.yml)
Optymalnie: 60 (3 sekundy)
Wpływ na wydajność: Niewielki
Ustawienie te określa jak szybko znikną strzały wystrzelone przez wszystko co nie jest graczem (czyli te których i tak się nie da podnieść)
creative-arrow-despawn-rate
Domyślnie: -1 (arrow-despawn-rate z spigot.yml)
Optymalnie: 60 (3 sekundy)
Wpływ na wydajność: Niewielki
Ustawienie te określa jak szybko znikną strzały wystrzelone przez graczy na kreatywnym trybie gry (czyli te których i tak się nie da podnieść)
keep-spawn-loaded
Domyślnie: zależy od wersji silnika
Optymalnie: czytaj notkę niżej.
Wpływ na wydajność: Średni
Ustawienie te określa czy spawny map (wszystkich map) mają być załadowane, jeśli spawny są często odwiedzane to zostawiacie na true, jeśli nie to false.
prevent-moving-into-unloaded-chunks
Domyślnie: false
Optymalnie: true
Wpływ na wydajność: Średni
Ustawienie te zapobiega wchodzenie na niezaładowane chunki (prawdopodobnie przez lagi).
anti-xray.enabled
Domyślnie: false
Optymalnie: true, engine-mode: 2
Jeśli potrzebny jest nam antyxray, to ustawiamy go w taki sposób.
Wyświetl więcej