Optymalizacja serwera Minecraft (serwer Minecraft laguje)

  • Na wstępie

    Poradnik ten pisany był pierwotnie pod wersję 1.13 i aktualizowany pod nowsze (aktualnie 1.16.1), część rzeczy może występować w starszych wersjach, część nie a jeszcze inna część może zostać wyrzucona w nowszych.

    Przedstawione metody mają na celu zwiększenie wydajności serwera nie psując przy tym rozgrywki.

    Wygeneruj całą mapę.

    W przypadku serwerów Survival wygenerowanie całej mapy na początku jest rozwiązaniem idealnym. Serwer nie będzie obciążony generowaniem mapy w trakcie gry co powinno znacząco zmniejszyć lagi.

    1. Pobierz plugin WorldBorder (https://www.spigotmc.org/resources/worldborder.60905/)
    2. Ustal limit mapy, możesz go później zwiększyć
    3. Wpisz /wb fill
    4. Poczekaj.

    Zmień silnik serwera

    W wielu przypadkach pomaga po prostu zmiana silnika serwerowego. Generalnie unikamy Craftbukkita. Jeżeli to możliwe wgrywamy Tuinity, jeżeli nie to Paper a jeżeli też nie to to bierzemy Spigota.

    Jeżeli korzystasz z hostingu Craftserve.pl, opcja wyboru zarówno Papera jak i Tuinity znajduje się w ustawieniach serwera (Ustawienia -> Silnik -> zakładka "Spigot - alternatywne wersje")

    Serwery z oferty Grass nie mają dostępu do tej zakładki, w tym przypadku należy wybrać Spigota

    Dograj optymalizujące działanie mobków (1.14+)

    Minecraft od strony kodowej jest grą upośledzoną, śledzenie zarówno zwykłych mobów jak i osadników przez grę powoduje ogromne lagi.

    Instalacja tych dwóch poniższych wtyczek powinna poprawić sytuację:

    1. JEŻELI KORZYSTASZ Z PAPERA, NIE WGRYWAJ TEGO - EntityTrackerFixer - https://www.spigotmc.org/resou…6-1-entitytick-lag.70902/
    2. Villager Optimiser- https://www.spigotmc.org/resou…iser-1-14-2-1-16-1.68517/

    Dodatkowo możesz całkowicie zablokować tworzenie ogromnych farm kurczaków prostym pluginem - [1.16.1] ChickenLimiter - prosty plugin likwidujący ogromne farmy kurczaków

    Dynamiczny view distance (1.14+)

    Jeżeli serwer zaczyna lagować przy określonej liczbie osób, warto doinstalować plugin ViewDistanceTweaks (https://www.spigotmc.org/resou…e-tweaks-1-14-1-16.75164/), optymalizuje on ilość chunków wysyłanych do graczy i w miarę dynamicznie zmienia te wartości w zależności od obciążenia serwera i ilości graczy.

    Jeżeli grasz na wersji 1.16.5, możesz olać resztę wątku i pobrać gotowe pliki konfiguracyjne:

    Zablokuj spawn nietoperzy oraz ryb w wodzie

    Przejdź do pliku bukkit.yml i zmień wartości ambient-spawns oraz water-ambient-spawns w sekcji ticks-per na 0. Wyłączy to całkowicie spawn tych mobów.

    Konfiguracja serwera - plik server.properties

    view-distance

    Domyślnie: 10

    Optymalnie: 4-6

    Wpływ na wydajność: Ogromny

    Minimalnie zmniejszy to zakres renderowanego świata, ale polepszy przy tym wydajność.

    Konfiguracja serwera - plik bukkit.yml

    Optymalnie ustawienie spawn-limits (Wpływ na wydajność: Dość spory)

    Code
    1. spawn-limits:
    2. ambient: 1
    3. animals: 8
    4. monsters: 40
    5. water-ambient: 0
    6. water-animals: 0

    Optymalnie ustawienie ticks-per (Wpływ na wydajność: Dość spory)

    Code
    1. ticks-per:
    2. ambient-spawns: 20
    3. animal-spawns: 500
    4. autosave: 6000
    5. monster-spawns: 8
    6. water-ambient-spawns: 20
    7. water-spawns: 8

    Pozostałe ustawienia w pliku bukkit.yml

    Code
    1. chunk-gc
    2. Domyślnie: period-in-ticks:600, load-threshold:0
    3. Optymalnie: period-in-ticks:400, load-threshold:300
    4. Wpływ na wydajność: Średni

    Konfiguracja serwera - plik spigot.yml

    Konfiguracja serwera - plik paper.yml